India 2010, KFC, Photography

India 2010 revisited – day 13

Vi åt frukost på hotellets restaurang The Curry Pot och sen packade vi ihop och började åka mot flygplatsen för att hinna med vårt flyg till Mumbai. Vi skulle lämna den fantastiska grönskan som vi upplevt i Kochi med omnejd och åka och uppleva den indiska storstaden. Bangalore i all ära men Mumbai är en riktig storstad och vi hade ju inte fått uppleva så mycket av den när vi kom ner, utan det var mest stressat. Hur som haver så försökte jag hålla fast vid denna vackra utsikt…

2013-10-27 Indien revisited 01

Kochis inrikes flygplats var kanske inte den finaste vi någonsin besökt men det fanns kardemumma kaffe, några mackor med Palak Paneer och så några påsar chips. Så det gick ingen större nöd på oss. Vi flög med IndiGo till Mumbai. 2013-10-27 Indien revisited 02

I Mumbai var det väldigt varmt, vi hade inte riktigt upplevt denna hetta tidigare, men också skönt att få känna på lite olika Indiska klimat. Flygplatsen är väldigt vacker men som sagt såg vi inte så mycket av den när vi var här förra gången. Vi letade i alla fall fram till våra chaufförer som tog oss till vårt hotell. 2013-10-27 Indien revisited 03

Men det blev inte riktigt som vi tänkt oss. Efter en vansinnesfärd från flygplatsen, varför vi hade så bråttom visste vi inte riktigt men hur som vi skulle till ett hotell som hette Hotel Le Grandé, men chaufförerna släppte av oss vid ett helt annat hotell. När vi påpekade detta så stirrade de bara på oss… Så vi gick in på hotellet och frågade vad som föregick. Då visade det sig att det hade blivit en vattenläcka eller nån renovering i det andra hotellet som de inte hade meddelat oss om och därmed skulle vi bo på Hotel Suresha istället. Vi var inte helt säkra på om det egentligen stämde men senast igår så skulle vi bo på Le Grandé och man kunde ju inte vara helt säker på att dom alltid sa sanningen i Indien. Men vi fick helt enkelt lita på att detta hotell var i samma standard som det andra och att allt stämde. Rummen hade ju kanske lite att önska men vi skulle ju bara sova här…2013-10-27 Indien revisited 04 Resan och missförståndet hade tagit ganska mycket tid så när vi äntligen fick rummen var det relativt sent på eftermiddagen. Stadsdelen av Mumbai vi hamnat i var väldigt lugnt och låg långt ifrån stadskärnan, så än fick vi inte uppleva storstan.   2013-10-27 Indien revisited 05Så vi vilade nån timme på rummen och sen for vi ut i stadsdelen som vi nu befann oss i i jakt på matställe och shopping.   2013-10-27 Indien revisited 06

Efter lite shopping så hittade vi denna lilla pärla till restaurang, NH-1. Jag vet inte om det var så att någon fått tips om restaurangen eller om vi hittade den av en slump men det verkade vara ett helt ok matställe för kvällen. 2013-10-27 Indien revisited 07

Inne var det mycket neonfärgade lampor, stjärnhimmel i taket, färglada och blinkande lampor. Väldigt kitschigt och Indiskt, med Tiki-tema. Lite annorlunda alltså, men perfekt ställe för oss att släppa loss lite och njuta av att vara i Indien på vår näst sista kväll i landet. 2013-10-27 Indien revisited 08

Det fanns mycket att välja på på menyn, men också mycket att dricka, så det blev öl och så olika fina indiska rätter. Dessa lökar och chiliblandningen var riktigt goda. 2013-10-27 Indien revisited 09

Sen fick jag äntligen min dröm om den Indiska Styrkan att gå i uppfyllelse till både min och de andras glädje. För första gången på vår resa i Indien så beställde jag något som fick mina tårar att rinna för att det var så starkt. Äntligen fick mina vänner se mig våndas av att det var för stark, för hela resan har jag muttrat om att jag inte hittade något som var tillräckligt starkt. Men denna rätt var fantastisk och stark och jag var SÅ glad att jag äntligen hittat den Indiska Styrkan. Tror inte det var så många andra förutom Adde som smakade min rätt men vi kom överens om att om grytan hade färgen av en stoppskylt så var den stark!2013-10-27 Indien revisited 10

Maten var fantastisk god och jag avslutade kvällen med en Mojito för att svalka lite. 2013-10-27 Indien revisited 11

Och till efterrätt blev det som vanligt på Indiska restauranger dessa anisströssel. Det är som vanligt strössel men som fästs på anisfrön. Jättegoda och perfekta som efter middagen sött. De färgglada var sötare och de vita med lite mintsmak. Gott gott gott och det fick följa med oss hem. 2013-10-27 Indien revisited 12Sen blev det hem till hotellet och lite mys innan vi tog natt för att ha så mycket ork inför Mumbai imorgon. Sightseeing och shopping stod på schemat i en av världens största städer. Häftigt!