Egypt

Kairo dag 6

Vi gick upp vid 02.00 för att göra oss redo för resan till Luxor. Kl 03.00 var våran bil på plats för att köra oss till flygplatsen. Vi var lagom trötta båda två och kände att det faktiskt hade varit ganska skönt att få sova några timmar till men så var inte fallet. Incheckningen tog ca 5 minuter och sen satte vi oss vid fiket och åt frukost.

Planet var i tid och jag tror faktiskt att vi somnade några sekunder på flygresan ner till Luxor som tog ca 1 timme. Väl på plats i på Luxor flygplats träffades vi av en representant av resebolaget som skulle hjälpa oss genom säkerhetskontrollen och för att träffa vår chaufför. Låt oss bara säga att killen var helt dum i huvudet.

Han var otroligt otrevlig och därefter så lämnade han oss bara utan att säga till. Vi som är ganska vana att flyga och resa, tog oss ut själva och det var inga som helst problem men då kom han springanade för att hjälpa oss när vi redan kommit ut. Han pekade på vår chaufför och sen fick vi skjuts till båten.

Chauffören försökte släppa av oss vid fel båt, det var nog tur att vi själva visste vad båten hette annars hade vi inte hamnat på min morbrors båt 🙂 När vi blev avsläppta på båten gick vi fram till receptionen och bad att få checka in, klockan var då 07:15. De bad oss vänta tills kl 9, eftersom vårat rum inte var klart ännu, de som bodda där tidigare hade inte checkat ut ännu.
De välkomnade oss till Loungen, där vi blev bjudna på en välkomstdrink – Karkadee (en Egyptisk tedryck som görs på hibiskusblomman). Efter en stund gick vi upp på deck för att njuta lite av solen och där låg vi till strax efter kl 09.

När vi gick ner till receptionen igen, tittade personalen på oss som om vi var dumma i huvudet. De undrade varför vi förväntade oss att rummet skulle vara klart eftersom resten av gästerna inte skulle komma förens ett dygn senare. Min morbror ville att vi skulle njuta av båten och Luxor lite innan alla de andra gästerna kom fram men det var ingen som hade informerat personalen om att vi skulle komma.

Adde kontaktade min mamma och jag ringde till min morbror för att försöka förstå vad som händer. Efter många samtal med min morbror, hans anställde (som vi tidigare varit i kontakt med) och min mamma så fick receptionen eld i rumpan och såg till att vi fick vårat rum klart.

Jag ville verkligen inte att de skulle veta att det var min morbror som ägde båten utan behandla mig bra ändå, men det verkar som att de inte riktigt fattade utan att man var tvungen att säga till. Efter det fick vi jättebra service.
När vi äntligen fick vårat rum så var klockan efter halv elva. Och eftersom de klantat till sig så att frukostbuffén hade slutat fick vi även frukost uppskickat till sviten.
Efter att ha packat upp och käkat frukost, gick vi upp på deck och solade. Det var skönt att det äntligen hade löst sig, det kändes inte som att våran resa hade börjat så bra. Tyvärr hade det blivit någon miss i kommunikationen och därmed blev inte våran mottagning speciellt bra. Trist men det är så det är, allt blev 100%-igt efter det.
Lunch serverades kl 13 varje dag och det var väldigt gott. Buffé med ganska många olika maträtter, sallad och en efterrättsbuffé. Vi åt tills vi var mätta och belåtna. Efter att ha utforskat båten, Serenade, lite närmare insåg vi att det var en väldit fin 4 våningsbåt med vacker dekoration och atmosfär.

Vi spenderade resten av eftermiddagen på deck i solen. Vi läste, löste korsord, spelade spel och ritade (i alla fall jag) – sen sov vi några blundar också.

Vid 20.00 serverades middag och även det var väldigt smaskigt. Efter middagen gick vi upp till deck igen och njöt av den stilla natten vid Nilen.
Efter några timmar gick vi och la oss i våran svit och njöt av en mjuk säng.
Dagen var rätt underbar trots att dagen hade börjat rätt dåligt.
Och jag kan lungt säga att vi sov otroligt gott den natten.