Travel

Öland 2012 dag 2

Efter en skön nattsömn på Pensionatet så såg vi till att äta frukost och göra oss i ordning tidigt så att vi skulle hinna med så mycket som möjligt dag 2. Solen sken och vinden ven, men det var verkligen en perfekt höst dag.

Vi började med att mot Löttorp och deras Skördemarknad, tyvärr hade inte riktigt den öppnad, eller så var det så att den inte riktigt var så mycket att hurra för?  Men vi hittade någon loppis och småbutiker som vi besökte.

Sen åkte vi vidare ut till Byrum Raukar för att titta på havet och njuta av den fina naturen. Ett inte så stilla hav brusade och det var supermysigt.

Adde och jag har tidigare besökt Byrum Raukar och det var lika fint och stillsamt denna gång. Man kommer så nära havet och den vackra naturen. Och så har man fin utsikt över Den Blå Jungfrun (ön)…

Grevinnan posade snällt för kameran. En riktigt snygg pose detta tycker jag… väldigt maritimt =)

Sen bar det av vidare söderut mot Borgholm med ett stop i Byxelkrok. Affärer, fantastiskt doftande fisksoppa, fiskmåsar och ett kyligt Öland mötte oss. Vi intog lunch på Byxelkrok Hamnkrog och skyddade oss lite mot blåsten…

Efter lunchen blev det ett stop på auktioner och andra småbutiker. Vi var väldigt intresserade av att se Skördeprodukter men ibland var det svårt att hitta det, utan mest krimskrams.

Vi ramlade även på en vingård som vi bara var tvugna att stanna till vid och titta lite,  Wannborga Bränneri och Vingård tillverkade både vin och sprit. Tyvärr pga Svenska lagar kan man ju inte köpa vin/sprit på gården, annars hade det varit väldigt spännande att ta hem en flaska.

Vi hittade många butiker med massor med vackra alster. Konst och inredningsprylar som man gärna skulle ha tagit med sig hem, men vissa saker var inte lite dyra =)

Mot Borgholm för att köpa ost, dekorationspumpor, gå på café och bara njuta av folkvimlet.

Sen tog vi  vårt pick och pack och åkte norrut. VI hade bestämt att vi skulle upp till Böda Sand för att vara med på Night Glow. Det skulle vara något som heter Heavens on Fire med ballonger och ett upplyst vackert skådespel vid stranden. Men när vi började åka norrut blev det mörkare och mörkare och så började regnet komma.

När vi kom fram så regnade det inte så mycket, med den droppade lite. Så vi drog på oss regnkläderna och så varma kläder så travade ut på stranden. Det blev musikuppträdande och dansuppträdande och hellregnet kom. Grevinnan och jag blev ganska blöta och tyvärr var det så att lyktorna inte kunde tändas pga regnet. Så tyvärr blev det inget Heaven on Fire – men det var en upplevelse ändå.

När uppträdandet var slut så var jag dyngsur och Grevinnan var lite blöt hon med så vi gick snabbt tillbaka till bilen och susade hemåt för att värma oss och äta god middag hemma, plockmat och kortspel blev det resten av kvällen =)