Travel

Semester 2020 – dag 2

Andra semesterdagen börjar likt den första för min del sovmorgon och sen frukost med boysen. Det känns som att jag behöver sova och då är det väl bara att ge kroppen det den vill ha! Trots allt semester ju!

Efter frukosten fixade vi en del hemma, städade och plockade undan i källaren. Städade i matkällaren (det skulle dock behövas en ordentlig organisering) och utrensning. Jag kollade till mina tomatplantor som ÄNTLIGEN fått blommor, sent men jag håller fortfarande tummarna att vi får några tomater i år.

Adde lastade gräsklipparen och åkte och klippte gräset på skjutbanan och jag fortsatte fixa hemma, småpill, satte upp några tavlor, flyttade på några andra osv. sen satt jag en stund i solen och bara njöt av den fina dagen! Max lekte Ferdinand i gräset och skuggan.

Jag trivs bättre här, där jag kan ha det lugnt och skönt och lukta på blommorna.

Sen kring lunch bestämde vi oss för att åka iväg på utflykt igen. Dagens mål var Valö!

Vi rullade söderut och siktade på Rimforsa mentor småvägarna ner, förbi åkermarker, sjöar och skog.
En vacker dalgång, Östgötaslätten är ju inte så platt härikring.
Och sjöar finns det gott om, vackert så det förslår.

Som vanligt på våra utflykter sitter jag med ett öga på Geocaching-appen och försöker att hitta härliga ställen att stanna till vid. Med vackra utsikter, naturfenomen, promenadstråk osv.

Vårt första stopp blev på toppen av Vadstuguberget, var ett väldigt vackert ställe med en utsikt över sjön Åsunden.
Riktigt läckert! En brant klättring upp för en grusväg, ingen match för Monstaa men verkligen något att se!
Bullen fick leka fotomodell!
Och invid Vadstuguberget fanns Korpberget med en redig klippvägg.

Sen dog min kamera, en dålig start för ett äventyr. Som tur var var det bara batteriet som behövde laddas men vi hade inte 12 voltsladdaren med, och jag har inget extra batteri till kameran. Men det är dags att skaffa! Dock funkar även iPhone-kameran till nöds. Men som jag lärde mig på en fotokurs en gång tiden, ”Den bästa kameran är den du har med dig!

Efter ett stopp i Rimforsa på deras återvinning (för det är sånt vi gör, tar med oss återvinning när vi rullar, så blir det slängt oftare än mycket) så rullade vi vidare mot Kisa. Och stannade till på vad vi trodde var Sveriges minsta Systembolag. Men efter lite googling lärde vi oss att Sveriges minsta systembolag ligger i SaluhalleninStockholm på sina 60 kvm och över disk inköp. För varför åka en separat sväng till Linköping när vi ändå åkte förbi ett system ?
Vi rullade vidare och närmade oss sjö-landskapet, dvs Östergötlands vackraste del.

Vi stannade till och plockade cacher längst vägen men de flesta var ”kvantitetscacher” som vi tycker är ganska tråkiga. Men vi tog ett par i alla fall.

Sjöarna avlöste varandra och solen gassade. Det var briljant!
Sen var vi äntligen framme vid Valö, vid 1700, trots att vi hade tänkt oss lunch. ?

Valö är en gammal festplats för ortens bybor, med bad och dansbana. Hela ön såldes av kommunen för ca 6000 kr på 60-talet, till bygden. Säkert galet mycket pengar men kändes som att köpet hade varit mycket dyrare idag. En hel ö!

Dansbanan, kan tänkas var ett väldigt mysigt ställe förr i tiden!

Här serveras en god Räkmacka och hundar är välkomna, ett tips från grannen som vi var tvugna att testa. M fick dock stanna i bilen, som stog så bra i skuggan från berget!

Stora Räkmackan! Mums, perfekta räkor, med ägg och majonnäs på en stor tekaka. Väldigt gott!

Stället skulle behöva rustas upp lite, det känns lite ”gammalt” men samtidigt fullt gångbart som mysigt utflyktsmål. Vi behövde inte trängas så mycket heller så det var skönt också. Fins en liten promenadsträcka längst ön och även ett litet bad.

Utsikten från serveringen
Brant stundtals på ön.
Finns såklart en cache för dem som letar. Cachen var inget speciellt men platsen och Räkmackan var mycket bra!
Restaurangen har annan mat också, en stor meny för ett så ”litet” och ”gammaldags” ställe.
Vackert!

När vi äntligen fått mat i magen och vi nått vårt mål var det dags att fortsätta rundan, men också ta oss hem. Vi tog loven mot Bjärka-Säby, Åtvidaberg och Sturefors.

Vi plockade cacher och njöt av den vackra naturen och det superhärliga vädret.
Vi var till och med inne en sväng i Kalmar län… Hej Småland!
En mäktig ek i ett vägskäl!
På vägen hem, stannar vi till för att handla lite och hittade färdfika. Mums, satt som en smäck!

Kändes som en typisk Adde och Karro dag, vi åkte ca 25 mil, vi såg massor, plockade en hel del cacher, åt gott, passade på att göra ärenden, gick promenader med M och hittade ställen att tipsa om. En bra dag!

Sen nån timma innan solen helt gott ner körde vi hemåt och fick njuta av ytterligare en vacker solnedgång och gyllene timme.

Östergötland hade levererat och ytterligare en riktigt bra semesterdag! ❤️