Adde, Travel

Över min döda kropp

För någon helg sen var vi iväg på roligheter. Jag hade fått biljetter till Livepodden Över min döda kropp av Adde i julklapp och har längtat sen dess! Som ni vet älskar jag Lena Ljungdahl och Anna Jinghede och deras podd och jag pratar om den ganska mycket med Adde så även han har tyckt att de verkar vara bra och intressanta. Polisyrket, Krim, PDV osv är superintressant, det tycker vi båda, så jag hade stora förväntningar. Livepodden gick av stapeln i 5 städer i Sverige och Örebro var närmast men också en av få som gick en lördag. Och eftersom det blev en helgdag så kändes det givet att vi skulle ta en helg i Örebro med hotell och lite mys!

Tyvärr började det lite sämre än vi tänkt oss, men det gick vägen ändå. Lördagen var en sån där dag när vi hade 4 grejer som vi egentligen skulle hinna med innan vi åkte. Men som vanligt när man har dubbel- eller trippebokat sig, skiter sig det mesta trots att Adde hade jobbat rätt hårt med att se till att allt skulle lira utan honom. Men men… tillslut kom vi iväg, 3-ish timmar efter vi hade tänkt oss men det gjorde inte så mycket egentligen. Det var mest att det blev lite stressigt istället för en mjuk start på vår resa.

Eftersom vi skulle vara borta över natten skulle Hansson vara Max-vakt, till Maxen stora lycka =) Och innan vi rullade mot Örebro hann vi med en fika med Hansson och det var ju trevligt.

Vid halv två rullade vi ifrån byn och jag började med att rengjorde solisarna, det är ju ett måste på långtur! Två par eftersom att vi numera båda har ett par Ray-Bans, älskar mina nya traderafyndade Aviators!

Efter en stund fick vi ett par bilder från Hansson. Max hade fått en cheeseburgare från Donken, inte så konstigt att farbror Hansson är bäst 😉 Han gick omkring med bröden i flera dagar efteråt, de hade blivit skorpor när han tillslut åt upp dem. Knasbollen!

On the road again…” – solen sken och det var en fantastiskt vacker dag för en biltur!

Framme i Örebro och vårat hotell, City Hotell (ett Elite-hotell)! Perfekt läge i närheten till allt! Det såg dock inte mycket ut för världen 😉

Vårt rum var ett ganska vanligt hotellrum och mycket lämpligt för våra ändamål 😉

Utsikten från vårt hotellrum!

Dock utförde hotellet ett stambyte på våran våning så vi fick en värdecheck som “ursäkt” för att det kanske lät en del och såg ut som något som Dexter hade inrett 😉 Är det en barnvagn, en grill eller en cementblandare som mördaren använder?

Mittemot hotellet ligger denna magiska byggnad! Ser ut som ett litet slott och efter lite googling så har jag fått fram att det är Rudbecksgymnasiet och har varit någon form av läroverk från 1857. Vacker gammal byggnad och jag tycker man kan höra historiens vingslag slå…

När vi checkat in och lämnat in väskorna osv så tog vi oss ut på stan i jakt på mat. Vi hade inte bokat något för stället som vi hade tänkt äta på var fullbokat. Men vi fick tipset från en vän till Hansson att Örebro Saluhall var trevligt. Så när vi råkade på Saluhallen tog vi det direkt.

Saluhallen är som en blandning mellan en food court och en bar och en saluhall. En knasig kombo med massor med olika alternativ och så möjlighet till goda drinkar också. Enligt deras hemsida:

På Hallen hittar du Örebros största utbud – från bästa lunchstället, till skönaste aw-hänget och mysigaste restaurangen

Örebro Saluhall

Sen att det är öppet sent gör att det blir ett väldigt trevligt ställe att ta en drink eller träffas med vänner. Synd att vi inte har något liknande i Linköping där man kan träffas och välja olika maträtter och drinkar och sitta tillsammans. Det är ju det perfekta AW-stället egentligen, där alla får välja vad de vill ha!

Jag började kvällen med en Mango Daiquari på Chilango. Alltså, sååå gott, Mango Daiquari, mums!

Vi valde ut ett gäng smårätter från Zao Street Kitchen ett ostasiatiska kök, Street Sushi och Papa Sierra Social Club. En härlig mix av godsaker!

Baozi – ångad buns med nöttfärs, rödlök, gurka, koriander, jordnötter och chili mayo.

Misosoppa!
Ganska tomt där vi satt mitt i Saluhallen men det fylldes på snabbt när vi satt oss…
Tempura – friterad tempura räkor med sweet chilisås.
Laxsushi
Fresh rolls – vietnamesiska färka rulle med handskalade räkor och nuoc mam.
Hela bordet fullt med godsaker här syns också Wonton – friterad fläskdumpling med sweetchili sås samt Gyoza – Friterad kyckling dumpling med soja-ingefärasås.
Dirty Fries med chorizo.

Maten var riktigt god! Massor med gott och härliga smaker. Den enda vi inte var helt nöjda med var Fresh Rolls som inte smakade så mycket alls, kändes som att grönsakerna inte smakade något vilket kändes märkligt. Men annars var maten super!

Och när vi ätit upp var det dags att vandra de få kvarteren bort till Hjälmar Bergman Teatern där kvällens evenemang skulle gå av stapeln.

Superhäftig teater med cool arkitektur! Skulle kunnat gå omkring och fotat massor, men det var en del folk, mestadels tjejer så klart, men det var många killar som också som skulle gå. Många som “plus ett” så Adde var absolut bland många 😉

Jag passade på att köpa en svart Keps med “Allmän Sammankomst“, den som vet vet… Haha! Perfekt merch som passar mig bra, då jag har tänkt att jag ska köpa en svart keps till mina promenader då min rosa och vita inte alltid passar min outfit 😉

Sen var det dags för Live-pod! Wohoo!

Hade absolut inget nätverk i Teatern så det blir till att bara njuta och fota… Jag tyckte det var superkul och Adde med för den delen! Meta, Lena och Anna…. galna människor!

Nedanför trappen här finns det sittplatser längst med en innomhus pool längst in till höger. Det lär ha varit höjden av lyx på 60-talet när teatern byggdes. Har svansade eliten omkring och njöt… Jag älskar färgen på sofforna i petrolium längst den bortre väggen, så fina!

3 timmar senare fyllda med skratt och glädje, vandrade Adde och jag hand i hand genom ett skymningsÖrebro för att hitta någon stans att ta några drinkar.

Fratelli som jag tänk att vi skulle besöka var fyllt och alla uteserveringar var fyllda, hela Örebro var ute på vift! Så vi gick sonika tillbaka till Saluhallen och tog ett par drinkar där istället. Jag gick direkt till Chilango och tog en Strawberry Daiquiri… varför ändra ett vinnande koncept liksom 😉 Dom hade dock en makalös Gin & Tonic-meny som jag skulle kunnat botanisera i massor, men nu kände jag inte för en GT.

Nom! Adde tog en öl och så satte vi oss och pratade bort några timmar till… Säga vad man vill men jag älskar att sitta och prata med min finaste Adde. Han är en bra livskamrat <3

När tröttheten började göra sig påmind så strosade vi “hem” de få kvarteren till hotellet, vi fick sällskap av ett par tre raggarbilar som åkte gatan upp och ner och spelade hög musik. Lite nostalgiskt ändå 😉

På hotellet hände det inte så mycket så vi gick till rummet och tog natt helt enkelt. Det hade varit en väldigt trevlig dag!

Tidigt på morgonen vaknade jag av att solen sken in i rummet, de mörkläggande gardinerna lämnade lite att önska… Jag är ju ganska känslig mot ljus och fick ligga med en kudde på ögonen så att jag släppa eventuell migrän. Men så kan det vara ibland.

Vi hade bokat frukost mellan 8 och 9 och frukosten hade massor av gott att erbjuda.

Självklart en Cappuccino och en croissant!

Några mackor, som jag egentligen inte riktigt orkade helt ock hållet 😉 Men har man hotellfrukost så har man och då överäter man alltid, det är ju sen gammalt!

Sen fanns det varmt också, pannkakor, bacon och äggröra. Men det var inte varmt alls… och kall äggröra är inte positivt!

När vi ätit upp, tagit med oss take-away kaffe, älskar hotell där man kan göra så och gjort oss i ordning, checkade vi ut ur hotellet och tackade för denna gången. Jag vill ha en egen ljusälg!

Eftersom vi hade hittat en parkeringsplats 20 meter ifrån hotellet så var det ju väldigt nära att hämta bilen och börja vår resa hemåt. Vädret var fantastiskt!

Vi hade ett stopp på vägen hem och det var jag som ville besöka Varuhus1 eftersom jag hört så mycket gott om det. Adde har varit där nån gång innan och tyckte väl att det var värt att se, men det kanske inte riktigt var något speciellt. Varuhus1 är en IcaNära-butik som har ALLT, trädgårdsgrejer, åkgräsklippare, inredningsprylar, möbler, kläder, motorsågar och lite till. Och visst det var lite häftigt att se, alla små rummen och men vi köpte inget men det var mycket att se, många vrår att kika in i.

Efter vårt stop i Rönneshytta rullade vi hemåt, efter en superhärlig helg. Tack älsklingen för bästa julklappen! <3