Adde, Weekend

Över Min Döda Kropp & en helg i Västerås

I helgen var det dags för Över Min Döda Kropps (ÖMDK) Krim-QuizThe Steam Hotell i Västerås. Adde köpte biljetter och bokade hotell som en överraskning till mig nån gång i våras <3 Snäll han! Vi hade bett snällaste Hansson passa Max och så åkte vi iväg på en liten hotellweekend i Västerås.

Vi började dock helgen med långprommis med Maxen och Scones till frukost!

Strax efter lunch plockade vi ihop och rullade norrut i hällregnet. Det var inte en fin dag som jag hoppats då vägen brukar vara ganska fin, från Norrköping…

Vi stannade till och köpte en kaffe då jag frös en del och det kändes som att det inte kunde skada!

Lite vackert var det trots allt på vägen…

Och efter några timmar var vi framme vid hotellet i Västerås, det fick bli ett Scandic! Som oftast är ganska trevligt, med bra rum och bra frukost.

Incheckning och så bokade vi in en taxi som skulle ta oss till restaurangen då det SPÖREGNADE när vi skulle promenera.

Ett trevligt rum på översta våningen med en av mina favoritfärger, petroleum! Utsikten var inte mycket att hurra för men vi skulle ju inte spendera nån större mängd tid på rummet heller.

Kvällens middag skulle intas på Agrill! Adde och jag hade googlat lite och hittat rekomendationer från flera. En köttrestaurang som kolgrillar låter som något som är för oss. Och sen att de också hade drinkar gjorde bara saken bättre 😉

Vi tog en taxi till hotellet i regnet och steg in strax efter 1630. Vi hade bokat bord tidigt då föreställningen började 20.00 men det var insläpp 19.00 och det tog en liten stund att gå mellan, och vi ville inte stressa! Vi välkomnades och sattes på “terrassen” bredvid värmarna som gick loss eftersom det var lite små kyligt i regnet.

FIRE!

Restaurangen hade en 1920-ish look med röd velour och fransar osv… Jag gillar’t!

Vi tog varsin drink innan vi läste genom menyn. Jag valde en galet god Chilmelon – som satt som en smäck! En chilidrink med smak av vattenmelon! Drinken baserades på Tequila Blanco och mixades med vattenmelonlikör, chili, lime, vattenmelonsockerlag, 7-up och med en Tajinkant. Denna var galet god och jag funderade direkt på hur jag skulle göra en vattenmelonsockerlag och om det var svårt att hitta vattenmelonlikör på systemet 😉 Adde valde en Westerås Lager från Coppersmith’s brewery, alltid kul att testa någon ny öl!

Till förrätt valde vi att dela på en Gambas Al Pil Pil – Vilket kan vara en av mina absoluta favoriter! Och denna var väldigt god. Agrills variant var gjord med vildfångade argentinska rödräkor som stekts tillsammans med chili, persilja och vitlök samt serveras med bröd. Älskar att doppa brödet i den goda smöroljan som blir i botten av stekpannan. Mums!

Och till huvudrätt valde vi båda kött! Jag tog givetvis (är ni förvånade??? 😉 ) en Oxfilé. 200g premium kött stekt till medium rare och från en gård i Mellansverige. Och oxfilén var magisk! Mör, smakrik och precis rätt tillagad. Den gillade smaken var pricken över i:et!

Adde valde hjorten! Också medium rare och detta var en del av fransyskan. Vi är ju väl bekanta med hjort och denna var väldigt trevlig både i smaken och i mörheten. Mycket gott!

Till maten tog vi en fantastiskt flaska Amarone! En Amarone Della Valipolicella silvano Piacentini – en alldeles för dyr flaska, men Adde är ju som vanligt den finaste och väljer ju det jag gillar, alltid! <3 Men tilll köttet var det grymt gott! Tack finaste! <3

Till varje köttbit fick man välja en sideorder och en sås och det serverades med varsin majskolv. Adde tog den krossade potatisen med gochujangmajonnäs, riven parmesan och gräslök. Super och denna kommer göras hemma, krossad potatis är himla gott. Och sen valde han en murkelsås till. Och hör och häpna jag tyckte den var jättegod, men det burkar jag ju göra när det kommer till svampsås. Det är mer en umamismak än så väldigt svampig (förutom kantarellsås som kan bli extremt kantarellig, ej min grej). Riktigt gott, kanske måste ut och plocka murklor i vår 😉 Jag valde västerbottensostgratinerad potatispuré och med den kombon, vad kan bli fel? Så sjukt gott! Och såsen blev klassikern bearnaise, som sig börs till en oxfilé!

Maten fick full pott! Om man skulle gradera lite så var oxfilén snäppet vassare än hjorten och den krossade potatisen var snäppet bättre än purén. Murkelsåsen tog guldet i såsduellen. Men det var så himla gott! Tyvärr var vi lite besvikna på servicen, speciellt eftersom att efter vi fått vår mat, så gick inte vår servitris att hitta… hon försvann och vi fick vänta väldigt länge tills vi kunde beställa notan och om vi hade velat ha dessert (vilket vi inte hade någon som helst plats för egentligen) så var hon bara borta. Så det var lite trist att inte kunna få service eller behöva typ fläkta runt för att få någon som helst kontakt med personalen.

Efter maten så tog vi en promenad till The Steam Hotel, tyvärr regnade det fortfarande, men vi kände att det skulle vara skönt med en promenad! Vi gick över denna bron för att komma från den ena kajen till nästa kaj…

Läcker bro som ser ut som ser ut som bryggan av en båt…

Vid hörnet av husen där fanns Agrill…

Sen var vi framme på The Steam Hotel…

Kvällens happening… True Crime-kväll!

Läckert! Och här skulle jag kunna hänga…

Höll på att springa på Anna och Lena i lobbyn, men tur att jag slapp den skammen 😉 Det hade varit intressant att ge nån av dem en blåtira innan showen…

Fyllt med förväntansfulla tjejer som alla är en del av ÖMDK-familjen!

Vi satte oss i baren på The Chamberlin Grill – som var ett av förslagen för kvällens middag, men det var fullt!

Jag tog en Strawberry Valley som är en Havana Club-rom, med smak av rabarber, jordgubbar och vanlih och toppad med grädde. Magisk! Som godis! Och Adde tog en öl!

Sen blev det insläpp i lokalen där man kunde köpa en Lena-drink om man ville. Men jag hade min Strawberry Valley, så jag fick hålla mig. Men nån gång måste man ju testa en Lena 😉

Sen väntade va 3 timmars skratt och utbildning! Kantad med anekdoter, teknikstrul och quiz! Finaste Lena och Anna <3 Vilka tjejer!

Var på toa under pausen och tod denna bild där man ser bara hur häftigt detta hotell är – det gamla värmeverket har verkligen charm och karaktär!

Utslagsfrågan krävdes en del räknande, och tillslut fick vi fram ett gäng vinnare. Vi hade 11 av 12 rätt, och om vi hade haft 12 rätt hade jag vunnit tredje plats. Men det var en varierande svårighet på frågorna och tyvärr missade jag på en som jag borde ha kunnat, men så är det ibland 😉

När föreställningen var klar och vi kände oss klara på The Steam så vandrade jag och Adde hand i hand genom Västerås hem till hotellet. Det hade varit en riktigt underbar kväll! Tack för min fina present älsklingen!

Morgonen efter blev det hotellfrukost – wohoo! Älskar’t! Och denna var verkligen bra, det varma var både varmt, gott och väldigt mycket olika! Kändes inte som att vi skulle orka någon frukost med tanke på middagen, men det var tur att vi åt en tidig middag 😉

Otroligt mycket folk på hotellet, både barnfamiljer och fotbollslag, så det var ganska hög ljudnivå. Det var inte lika härligt =( Men men, man kan inte få allt. Vi åt god frukost och satt en stund och pratade och funderade på vad vi skulle hitta på under dagen, men vädret var verkligen tragiskt med regn, regn och mer regn och vi kände inte riktigt att det var kul att göra något utomhus i Västeråstrakten.

Så efter frukosten plockade vi ihop och rullade hemåt istället. Vi plockade en geocache innan vi rullade ifrån Västerås, bara så att vi faktiskt hade gjort något 😉

En riktigt härlig helg! Tack Adde <3 Som vanligt är du bäst!