KFC

Tjejhelg 2023 – Vi gör Uppland dag 2

Jag vaknade strax efter 8 till ljudet av mina vänner fixande i köket. K2 bakade frukostbröd och Grevinnan och Berget ställde fram frukosten. Jag hade sovit så gott och för en gång skull (sover alltid väldigt oroligt) och slapp både ryggont och migrän, som annars brukar komma som ett brev på posten när jag inte sover hemma.

K2s goda frukostbröd och kokt ägg med kaffe satt så gott!

Efter frukosten tog vi en promenad längst vattnet… Kolla bara hur underbart det är!

Slingan längst med vattnet går nedanför folks tomter och blandar skog med berg och sand.

Skulle så vilja ha ett sånt här sommarställe, där man kan njuta av av havet, skogen och det bästa Sverige har att erbjuda! Älskar hösten vid vattnet, men kan tänka mig att sommaren också är magisk!

Kolla bara denna lilla sittplats… Mängden lugnande andetag som har tagit på denna platsen är nog astronomiska i antalet! Och till höger ser man en liten härlig strand…

Finaste tjejer <3 Tänk att dom där tre hängde kvar när jag flyttade utomlands och lämnade allt i Sverige. Att de fanns kvar när jag kom hem på somrarna och vi hängde dygnet runt. Att vi hållit ihop i så många år…. Ni är allt! Tack <3

På promenaden plockades det ohemula mängder trattkantareller och rödgul trumpetsvamp. Samt en och annan guling! Vi hade bara en påse som blev full snabbt så jag fick göra en make-shift-påse av min huva.

Efter nån timma var vi hemma igen, med en massiv skörd av svamp!

Det rensades svamp och sen tog våra hurtbullar ett löppass medan soffpotatisarna satt hemma och bara snackade. Skönt när vi kan dela på oss så att ingen känner att de måste hänga på eller att de går miste om något de vill göra.

Till lunch blev det tomatsoppa och tortellini, med K2s frukostbröd samt rester från gårdagens plockmiddag. Supersmaskens! Och så svamp så klart för dem som ville ha det! Det gäller ju att passa på när man har färsk svamp 😉

Efter lunchen tog vi kaffe i solen på altanen, lite skyddat från vinden som fortfarande ven runt knuten.

Sen var det dags att plocka ihop och städa efter oss. Och tacka stugan för denna gången. Vilken mysig plats, hit kommer vi gärna igen! Perfekt höststuga! Tack snälla K2 Svärmor att vi fick låna din härliga stuga! <3

När vi lämnat stugan av vår första stop Österbybruk! Ett vackert och välbevarat Vallonbruk och just här finns världens enda vallonsmedja och de två brännstålsugnarna som fanns på platsen finns kvar att beskåda. Vi gick runt och njöt av bruket och naturen runt bruket. Vi började givetvis med Sadelmakarlängan med butik och galleri 😉

Här inne fanns det vackra järnsmides detaljer och mycket vacker keramik. Jag hade kunna tänka mig att köpa några marschallhållare i järn, men jag ville inte behöva dra hem dom på tåget. Så kul skulle vi inte ha det 😉

Dessa gamla bruksmiljöer är alltid så vackra och trevliga promenad stråk. Finns alltid massor av fint att titta på. Är ju väldigt förtjust i dessa gamla hus, vackert!

Här skulle man bo… <3

Hösten hade kommit lite längre i Uppland än hemmavid och löven hade börjat ändra färg… Inte riktigt vid sin fulla färgprakt ännu, men vackert lika så…

Och så vatten så klart! Vackert så det förslår!

Över det lilla vattendraget fanns det en färja som vi så klart var tvungna att åka… Alla gillar vi ju båtar och vatten!

Det gick fort vill jag lova 😉 Vilka äventyr vi hittar på 😉

Sen gick vi förbi”Soperskan” av Bruno Liljefors samt hans ateljé. Såg väldigt tomt ut just nu, men kan tänka mig att det det var ett välbesökt ställe förr.

Så mycket fint att se och fota…

Ett område som verkligen måste ha varit så vackert och “rikt” förr…

Så stora ytor som visar på rikedom!

Lilla “romantiska” vattendraget, så man kan gå en liten promenad runt vattnet 😉 Säkert många romantiska promenader som tagits här…

Vi fortsatte promenaden runt och tog oss till Orangeriträdgården, en kulturhistorisk trädgård med så många vackra växter och är nog otroligt vackert när det är säsong. Nu var det mesta tyvärr utblommat, men man kunde se hur maffigt det kunde se ut!

Dom här tjejerna! <3

Vackra gamla miljöer!

Nästa anhalt var Dannemora gruvor med brytning från 1400-talet! Vilket läckert ställe och vilka sjukt djupa gruvor. Självklart gick vi ut på den där lilla “utkiksplatsen” trots att jag HATAR höjder…

Där kunde man titta ner i detta mörka hemska hål… Kameran plockar inte riktigt upp botten, men det var inte jättedjupt, men jag hade inte velat ramla ner där…

Runtikring var det väldigt vackert! Med gulliga lusthus osv…

Och ytterligare en oanvänd gruva… Storgruvan kunde man inte “besöka”…

Vackert!

Sen var det dags att ta sig till tåget och tacka för en magisk helg! Vi kramade K2 så gott och sen steg vi andra på tåget och susade söderut genom ett mörknande Sverige…

Vi satt och surrade till Stockholm tills Berget klev av, och sen fortsatte jag och Grevinnan fram till Södertälje. Och sen satt jag och småslumrade hela vägen hem till Linköping. Jag var så trött och fylld med glädje! Fångade denna lite fina Stockholmsbild som en avslutade bild för vår fina helg!